3 yoga tussendoortjes voor meer rust en focus in de klas.

Je hoort het hier en daar meer en meer opkomen, yoga in de klas.
Maar wat is dat nu juist? En hoe ga je hiermee aan de slag?
In mijn reguliere kinderyoga lessen neem ik kinderen vaak een uurtje mee in de wondere wereld van kinderyoga. Maar wanneer ik yoga in de klas toepas, dan krijgen mijn lessen een heel andere insteek.
In de klas merkte ik op:
  1. Minder ruimte
  2. Geen plaats voor grondoefeningen
  3. Geen materiaal zoals matjes
  4. Nood aan korte tussendoortjes
Zo paste ik stap voor stap de houdingen aan naar de klascontext. Met houdingen en ademhalingsoefeningen staand of zittend op de stoel, waarbij de schoenen aan kunnen blijven en helemaal geen matjes nodig zijn.

Verschil met andere tussendoortjes

Andere beweegtussendoortjes zijn vaak gericht op het fysieke. Uiteraard een belangrijk aspect om kinderen even terug die beweging te geven na het lange zitten. Yoga richt zich niet enkel op het fysieke, hoewel we bij yoga vaak denken aan het aannemen van verschillende de houdingen. Yoga vraag aandacht en focus om een houding aan te nemen of een ademhalingsoefening uit te voeren. Hierdoor brengen kinderen hun aandacht naar binnen, weg van de prikkels rondom zich. Dit brengt kinderen in het NU, een belangrijke voorwaarde om tot leren te komen.
Yoga vraagt kinderen stil te staan bij hun eigen mogelijkheden, hun eigen wensen en gevoelens. Hierdoor creëren ze meer lichaamsbesef en wordt het zelfvertrouwen versterkt. Kinderen leren de signalen van hun lichaam herkennen en kunnen hier beter op inspelen, dit heeft een positief effect op het ontwikkelen van zelfregulatie.

Yoga is geen wedstrijd

Er is geen goed of fout, iedereen doet het op zijn manier, weg van het competitieve. Misschien ben jij wel goed in een balanshouding, maar is het dan weer moeilijker om een andere houding uit te voeren. Zo creëer je een positief klasklimaat waar leerlingen zichzelf respecteren maar ook elkaar.
 

Ademhalingsoefeningen

Omdat het voor kinderen soms moeilijk kan zijn om hun emoties op een correcte manier te plaatsen of te corrigeren, kunnen ademhalingsoefeningen hier een belangrijke sleutel in zijn.
Wanneer je rustig bent, dan zijn je ademhaling en hartslag normaal, je spieren zijn ontspannen.
Wanneer we echter stress of angst ervaren (ook bij kinderen), dan raken je spieren sneller gespannen, je hartslag gaat omhoog en je ademhaling wordt oppervlakkig. Dit is ook zo bij kinderen. Je kan je wel inbeelden dat een kind op die manier moeilijk tot leren komt.
Door ademhalingsoefeningen krijgt je lichaam meer zuurstof in het bloed, waardoor je je lichaam helpt om terug naar die rustige status te gaan. De ademhalingsoefeningen zijn dus een krachtige tool om kinderen op een eenvoudige en ‘snelle’ manier terug in het moment te brengen. Een belangrijke voorwaarde om tot leren te komen. 
Wordt er ook tijdens de les voldoende ruimte vrij gehouden voor zelfontwikkeling, zelfvertrouwen, veerkracht, aandacht voor jezelf en aandacht voor de ander?
  • Merk je dat jouw klas wel een break kan gebruiken? 
  • Het wiebelen en friemelen neemt de bovenhand? 
  • De onrust neemt toe? 
Dan kan een yoga tussendoortje in de klas een mooie pauze bieden om zo meer rust en focus bij jouw leerlingen te brengen. 
 
Ik geef jou graag 3 oefeningen uit de training ‘yoga in de klas’. Dit zijn houdingen en ademhalingsoefeningen aangepast aan de klascontext.  Dit wil zeggen: korte tussendoortjes, geen matjes nodig en de schoenen kunnen aanblijven. 

De Bij ademhaling

  1. Ga rustig zitten op een stoel.
  2. Leg beide handen op je gezicht zodat je ogen bedekt zijn, maar je neus en mond nog vrij zijn. Sluit je oren met je duimen.
  3. Adem diep in door je neus.
  4. Wanneer je langzaam uitademt door je mond, maak je een zoemend geluid zoals een bij. Hou je mond gesloten terwijl je het zoemend geluid maakt.
  5. Doe dit 3x na elkaar.
Tip
– Bij deze ademhaling neem ik de klas altijd mee op mini vakantie. Even weg van alles rondom zich, in alle rust.
 
Werking: deze ademhalingsoefening brengt rust bij het kind, brengt de aandacht naar binnen. Het zoemen zorgt voor trillingen in het lichaam waardoor het kind eenvoudig de aandacht bij zichzelf kan brengen, weg van de prikkels rondom hem.

De berg

mountain pose yogaGa snel ter plaatse lopen en dan STOP. Sta helemaal stil. We doen dit nog 2 maal. Ga dan stevig met je voeten op de grond staan. Reik je armen helemaal naar boven. Breng nu je armen terug naast je lichaam. Kan jij super stil staan als een stevige berg? 
 
Tips
– Let op spanning in de schouders, schouders weg van de oren. – Plaats je voeten niet te breed, want dan heb je minder balans. – Leerlingen vinden het leuk wanneer je bij hen langs gaat en zacht aan de schouder voelt of ze wel stevig staan. Kan jij stabiel blijven staan?
 
Werking: de berg zorgt voor rust, maar ook voor een veilige basis. Net zoals een berg sta je stevig op de grond, stevig op je voeten. Deze houding zorgt ook voor een correcte lichaamshouding. Bij lang neerzitten gaan leerlingen vaak de schouders naar voor laten hangen, waardoor ze ook niet mooi rechtop zitten. Denk ook maar aan het gebruik van een gsm of tablet, die vaak zorgen voor een verkeerde zithouding. Door de houding van de berg leren leerlingen terug die correcte houding aannemen. 

Rock your baby

training yoga in de klas
Ga zitten. Plaats je voet ter hoogte van je knie op je andere been. Zorg dat je je voet net boven je knie plaatst. Neem nu met je linkerhand je rechtervoet vast. Plaats je rechterhand op je rechterscheenbeen, zodat je rechterknie ter hoogte van je elleboog valt. Wieg je baby zacht heen en weer. Vergeet ook de andere zijde niet.
 
Tips
– Zorg dat kinderen niet te snel wiegen, maar zorgzaam. – Hecht niet te veel belang aan het correct plaatsen van de handen. De focus ligt op het zacht loswiegen van de heupen.
– Aandacht voor een rechte rug!
– Affirmatie: “Ik ben zorgzaam”. Voor wie ben jij zorgzaam? Wat is zorgzaam zijn? Kan je enkel zorgzaam zijn voor mensen? 
 
Werking: Door het visualiseren van 'de baby' gaan leerlingen de houding rustig uitvoeren, stimuleer hen hier ook in. Deze houding zorgt dat de spieren in de heupen gestretcht worden, bijvoorbeeld na het lange zitten.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, deel ze gerust in de comment onderaan de pagina.
 
Wil jij graag met alle houdingen en ademhalingsoefeningen aan de slag aan de hand van video, in de klas? Wil jij leren hoe en wanneer je de houdingen kan toepassen?
Ontdek dan onze training yoga in de klas, zowel live als online.
Liever de workshop op locatie?
Op 15/10/22 gaat de live workshop door in Gent. 
Ontdek beide trainingen hier. 
Terug naar blog

Reactie plaatsen

1 van 4

Ontdek onze digitale producten en trainingen