Zen de zomer in met je kind

Het is zover!

De zomervakantie is begonnen. Tijd voor zon, zee, vakantie… en zomerstress?!

De zomervakantie is de tijd van het jaar waar de meeste kinderen en hun ouders tien maanden naar uitkijken.

Ook de tijd van het jaar waar - laten we eerlijk zijn – de meeste ouders ook wat tegenop kijken.

Want wat nu? Crèches sluiten, de schoolpoorten gaan dicht en twee maanden lang zitten die kleine monsters bij je thuis. Weg de dagdagelijkse structuur en werken, dat moet je nog steeds. Vaak neemt de werkdruk toe omdat collega’s in vakantie gaan, een project nog klaar moet zijn voor het collectief verlof of jij je eigen verlof moet voorbereiden en dan nadien weer mag ‘goedmaken’.

De zomerplanning waar je al een half jaar mee bezig bent schiet in actie. Van kamp naar de babysitter van dienst, van (trouw-)feest naar BBQ: taxi mama/papa draait overuren.

Hoe bewaar je de kalmte en zorg je ervoor dat het er niet té verhit aan toe gaat deze zomer?

Het klinkt cliché maar het zit hem in de kleine dingen. Je hoeft helemaal geen uur per dag vrij te maken om samen te genieten van de vakantie.

Neem onderstaande tips even door, neem eruit mee wat voor bij jullie gezin past en ga zen de zomer in!

Zing samen luidkeels mee met de radio terwijl je van kamp naar babysitter rijdt.

• Kies met het hele gezin een stopwoord voor als de zomerstress overneemt en/of er nood is aan een pauze. Als iemand het stopwoord zegt, neemt iedereen een diepe in- en langzame uitademhaling (liefst met de ogen gesloten als het kan). Heb je meer tijd, kies dan een ademhalingsoefening uit de kaartenset en doe die samen. Geef elkaar een knuffel om het momentje af te ronden.

• Start de dag met een zonnegroet, sluit de dag af met de maangroet of neem doorheen de dag een momentje om samen in beweging te komen.

• Kijk samen naar de zonsondergang, zonder te praten.

• Neem even de tijd voor een klein dankbaarheid Op vakantie of voor het slapengaan na een drukke zomerdag, kies hiervoor een rustig moment. Fluister in elkaars oor waarvoor je dankbaar bent. Maak een dankjewel-woordenweb.

• Zet je neer tegenover je partner, je kind of de spiegel voor verbinding met elkaar of jezelf. Kijk in elkaars ogen en leg je hand op elkaars (of op je eigen hart). Kom met je voorhoofd tegen elkaar of tegen je spiegelbeeld en sluit de ogen. Zet een timer of voel zelf wanneer jullie willen stoppen.

Samen ademen. Zet je met de ruggen tegen elkaar en voel hoe de anderen ademt/ademen. Zonder te praten, probeer je op hetzelfde ritme te ademen. Samen inademen. Samen uitademen. Ontdek ook de ademhalingsoefeningen uit onze basis kaartenset.

• Herlees de blog over mindfulness bij kinderen en pas dit meer en meer toe doorheen de vakantie.

• Plan (een dagje of een halve dag of een uurtje) niks doen. Zet de tv en radio uit, steek de telefoons en tablets weg. Plan geen uitstapje en organiseer geen knutselactiviteit. Knuffel, slaap, vind een spelletje uit, praat, kijk naar de wolken, lach, bouw een kamp in de living: niks moet. Niks! Zalig niksen, daar dient een vakantie toch voor?

• Laat elk gezinslid om beurt een activiteit kiezen om samen te doen, het hele gezin moet meedoen!

• Doe een stiltewandeling. Ga in stilte wandelen in de tuin, in het park, aan het strand, door je huis. Geef je denkend brein een kleine opdracht: kies 3 geluiden, 3 geuren, 3 smaken, 3 dingen die je ziet, 3 dingen die je voelt. Onthoud deze tijdens de stiltewandeling (schrijf ze eventueel op of teken ze op een stukje papier) en bespreek ze na de wandeling met elkaar.

Geniet van de chaos! Sta er even bij stil hoe alles intenser voelt en anders is nu je uit de vaste structuur van het afgelopen schooljaar wordt getrokken. Bespeur je ergens een nieuwe zomervakantie gewoonte? Misschien heb je nu eindelijk tijd om samen te ontbijten, zit je meer bij elkaar in de auto of lukt het slapengaan vlotter?

• Laat je innerlijk kind wat meer los deze zomer. Speel. Ga met het stoepkrijt aan de slag. Blaas bellen. Leg je samen met je kind in het gras. Koop die waterballonnen. Geef je over aan het moment en laat verveling toe, zowel bij jezelf als bij je kinderen

• Kies bewust een moment uit om alleen te zijn. Helemaal alleen of samen met je partner. Zet de kleine monsters af bij de grootouders, tantes/nonkels/meters/peters, vrienden, workshop kleien in de kinderboerderij, het animatieteam van de camping, andere ouders met wie je afwisselt, een verjaardagsfeest! Maak ruimte en tijd vrij ZONDER kinderen. Want jij hebt, en jullie hebben, tijd nodig om even niet te ‘ouderen’ en om terug te connecteren met jezelf en met elkaar. Dat geeft nieuwe energie en (letterlijk) ademruimte om een betere mama/papa/partner/zorger te zijn.

• Doe samen een dutje. Simpel en zo heerlijk!

De zomer kan zalig zijn, ondanks de veranderingen in planning en het wegvallen van de gekende structuur. Haal het vakantiegevoel elke dag naar boven, thuis, op het werk en/of op vakantie. Geniet van de extra tijd die je zelf en samen krijgt.

Adem en verbind. Beweeg en speel. Vlieg samen zen de zomervakantie in.
Terug naar blog

Reactie plaatsen

1 van 4

Ontdek onze digitale producten en trainingen