Yoga kaartenset wat en hoe?

Bijgewerkt: mei 4


Je eigen yogapractice hoeft helemaal niet uitgebreid of lang te zijn. Het voornaamste is dat je er een gewoonte van maakt, een routine in je dagelijks leven. Deze kaartenset helpt je hiermee op weg.


Yoga is voelen van je lichaam, ervaren waar je nood aan hebt. En juist dit kan heel verschillend zijn van dag tot dag, van je emotie en gevoel op het moment, het weer, de seizoenen... Heb je nood aan 30 minuutjes om tot je center te komen, op een rustige manier waar je even in iedere houding blijft, of heb je eerder nood aan 15 minuten dynamische yoga waar je werkt op kracht en uithouding?


In deze blog geef ik je enkele tips om met de kaarten aan de slag te gaan. Eerst en vooral deel ik een paar basisbegrippen die je in iedere houding kan meenemen.


  1. Zorg voor inspirerende achtergrondmuziek. Op mijn spotify account heb ik 2 lijsten die je kan gebruiken. 'I AM' voor rustige yoga of meditatie en de lijst 'dynamic flow' voor de dynamische yoga.

  2. Breng je aandacht eerst naar binnen, breng je zintuigen naar binnen, voel je lichaam. In volgende blog geef ik je meer uitleg hoe je je intenties kan plaatsen, of hoe je meditatie en ademhaling kan gebruiken alvorens de yoga te starten.

  3. Neem de kaarten bij de hand en kies 1 of meerdere houdingen. Neem de houding aan en breng kracht in je lichaamsdelen die de grond raken, je voeten, handen, buik, ... Zorg dat je jouw voeten stevig in de grond duwt (je tenen, je hielen en de zijkant van je voet). Breng kracht in je lichaam. Dit zijn vooral de staande houdingen. Voel en ervaar bij welke spieren de houding juist inwerkt op je lichaam, door bewust je aandacht naar jezelf te brengen.

  4. Doe je de houding voor meer stretch in spieren en gewrichten in plaats van kracht, laat de zwaartekracht dan zijn werk doen, vindt rust in de pose, laat los. Hier maak je vooral gebruik van de liggende en zittende houdingen.

  5. Breng je ademhaling van je borst naar je buik, tot in je volledige lichaam, adem diep in. Gevolgd door een lange, zachte uitademhaling. Vind je het in het begin moeilijk om je ademhaling aan te passen, laat dit dan los. Na eenige practice volgt vanzelf een natuurlijke ademhaling.

  6. Zorg dat je telkens beide lichaamsdelen doet door ook de houding aan de andere kant uit te voeren.

  7. En vooral... Voel gewoon wat jouw lichaam nodig heeft. "yoga is het stilleggen van de werveling van je gedachten". Het doel van yoga is dus het stilhouden van je monkey mind (wispelturige gedachten die je uit het hier en nu halen) en verbinding brengen tussen lichaam en geest.

  8. Deze verbinding kan je dus onder andere door de practice (oefenen van de houdingen) sterker maken. De fysieke houdingen zijn echter maar één van de acht onderdelen van yoga. Deze 8 onderdelen zijn allen even belangrijk om het doel van yoga te bereiken.



Hoe

  • Je kan bijvoorbeeld iedere dag een houding doen door een kaart uit de set te kiezen. Pas de basisbegrippen toe en pas de houding aan naar je eigen behoefte. Blijf bijvoorbeeld 5 ademhalingen in de houding of hou de pose 1 of meer minuten aan.

  • Je kan ook een eigen sequence maken. Begin steeds met een zittende of liggende houding. Zo kan je gemakkelijk de aandacht naar binnen richten. Lees hier hoe je je intenties plaats. Hou er bij het opbouwen van je sequence rekening mee dat je niet te abrupt overgaat van staande houdingen naar liggende (of omgekeerd), zoek poses die zorgen voor een overgang. Zoals onderstaand voorbeeld:



  • Het allerbelangrijkste is voelen, ervaren. Voel waar jouw lichaam nood aan heeft, volg je intuïtie. Je kan helemaal niets fout doen. Jij bent de stuurman van je eigen lichaam.

  • Kies een persoonlijk plekje in huis, een sacred space, een plaatsje waar je tot rust komt, waar je terug in je center kan komen. Lees er alles over in de blog.

  • Ook kinderen zijn er dol op en doen spontaan de houdingen na, integreer je kids in je dagelijkse oefeningen, laat ze kaarten uitkiezen. Maak bijvoorbeeld een parcours in huis en leg overal een kaartje neer. Zo kan je kind tijdens het parcours de yogahouding nadoen.


Zin om zelf aan de slag te gaan? De kaartenset vind je hier. Deze wordt geleverd als een hoogwaardig PDF bestand die je zelf kan printen. Kies eventueel je favoriete houding om uit te vergroten en in te kaderen. Benieuwd wat jullie er mee doen.


Liefs

Liesbeth


Pin voor later



0 keer bekeken

 

 

Sankalpa

Ouwegemsesteenweg 54 - Ouwegem

info@liesbethdebacker.be

  • Facebook - White Circle
  • White Instagram Icon